Infographics

Blog

Csatlakozz te is!

Mi az infografika?

Az infografika több mint egy fénykép, összetettebb, mint egy rajz és sokkal informatívabb, mint az önmagában álló írott szöveg. Célja minden esetben az információközlés. A jó infografika figyelemfelkeltő, informatív, közérthető.

 

Ha van saját infografikád, amit szívesen megosztanál másokkal vagy csak találtál egy izgalmasat, mely másokat is érdekelhet, küldd el nekünk egy rövid bevezetővel együtt: infographicblog@gmail.com

 

Friss topikok

Balkezes tények és statisztikák 2011.06.12. 12:42

A balkezesek tényleg rövidebb ideig élnek? Valóban fogékonyabbak bizonyos betegségekre? Mi az igazság?

A balkezességet több ezer éven keresztül a gonosszal hozták kapcsolatba, a Bibliában is több negatív utalás  van a bal kézre, az iszlám vallásban pedig, minden, ami kapcsolatos a bal kézzel tisztátalan.

Az adatok szerint a világ népességének kb. 15%-a balkezes, a férfiak között kétszer gyakoribb ez a tulajdonság mint a nőknél. A balkezesekkel kapcsolatban számos mítosz kering, melyek közül a leginkább hízelgő a kreativitás-mítosz, mely szerint a bal kezesek magasabb IQ-val, kreativitással rendelkeznek jobb kezes társaiknál. Bár ez nem bizonyított, mindenesetre tény, hogy szép számmal akad balkezes zseni a történelemben- Einstein, Caesar, Napóleon, Picasso, Pelé, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Ludwig van Beethoven, Benjamin Franklin, Isaac Newton.

Persze van néhány hátul ütője is a balkezességnek, egy felmérés szerint ugyanis az átlagos élettartam 9 évvel kevesebb, mint a jobbkezeseknél és háromszor nagyobb az esélyük az alkoholizmusra.

Kedves balkezes olvasók várjuk a megerősítéseket és a cáfolatokat!:)

Nagyításért kattints a képre!

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://infographics.blog.hu/api/trackback/id/tr362977320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wovbagger 2011.06.12. 16:01:56

"egy felmérés szerint..."
gratulálok! így kell színvonalasan érvelni egy színvonalas posztban!

mimik 2011.06.12. 16:07:27

@wovbagger: Szerintem el kéne olvasnod az infografikát mielőtt...

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.06.12. 16:17:05

Nem reprezentatív, de:
Kik voltak balkezesen a Betlesből? Mely tagok élnek még ma is?
Naugye!

KissGecihuszár 2011.06.12. 16:18:56

Mivel én alapvetően balkezes lennék és férfi, ezért -minden nagyképűség nélkül- megjegyezném, hogy szélesebblátókörűnek,kreatívabbnak,
talpraesettebbnek tartom magam az átlagnál. példáúl a villanyszerelésen (tanult szakmám) túlmenően teljesen autódidakta módon sajátítottam el a vasipari munkákat, hegesztést, vízszerelést, betonozást, illetve a villamosságin túlmenően rendelkezem gazdaság-mérnöki végzettséggel is. Ezen túlmenően otthonosan mozgok a (közösségi) közlekedéssel kapcsolatos témákban is,jól tájékozódom mindenhol (konzekvensen nem használok GPS-t, mert mi van akkor, ha egy "helyzet" esetén lekapcsolják a műholdakat?), akár éjjeli sötétségben is simán, elsőre odatalálok addig általam nem ismert helyekre is. Ezen a nyáron pedig megtanultam a mézkipergetést és a fedelezést is. Mivel még csak 40 éves leszek,a rövidebb életciklussal kapcsolatban nem tudok autentikusan nyilatkozni, viszont alkeszes nem vagyok, bár bírom a szeszt,de ezzel nem élek vissza! Azért nem vagyok "vérbeli" balos, mert a kést, a kanalat, illetve szereléskor bizonyos szerszámokat jobb kézzel fogom,de pl. sms-t szigorúan ballal szoktam bepötyögni.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.06.12. 16:19:42

Ja, és a kést a balkezesnek logikus a jobb kezébe fogni, mert a bal kézben lévő villával kell szofisztikáltab műveletet végezni, a késsel csak karistolni kell olyankor. Szóval ezt a jobbkezesek és a "rendes balkezesek" csinálják rosszul!

Thresher 2011.06.12. 16:26:09

A másodikat nem értem...Ha csak a MENSA 20%-a balkezes, akkor miért ők az intelligensebbek?

Thresher 2011.06.12. 16:31:51

@Thresher: Ja nyesem már: Ha népesség 15%-a balkezes, és ez az arány viszont a MENSA-n már 20, akkor ja, így lehet... Viszont ez így külön nagyon félreérthető...

Cifu78 2011.06.12. 16:33:22

@Thresher: Ha az emberiség ~15% balkezes, de a MENSA 20%-a balkezes az nem azt jelenti, hogy arányaiban jobb a bal kezesen aránya?

Amúgy a témához: a jobb kezes egérhasználathoz - ezt mi, balkezesek köszönhetjük a sok "ergonómikus", jobb kézre tervezett egérnek, amit bal kézzel fizikailag lehetettlen normálisan megfogni.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.06.12. 16:41:42

@mimik: nem mindegy, hogy a blogposzt, vagy az infografika komolytalan? :)
egyébként sosem éreztem hátrányát, hogy balkezes vagyok (kivéve a gyűlölt spirálfüzetet), sőt szerintem még jobban is járok sokszor: amikor hegedültem, 'jobbkezesnek' neveltek, hogy később tudjak zenekarban játszani. De a jobbkezes hegedűs a finommotorikus mozdulatokat a BAL kezével végzi, a jobb kezével 'csak' a vonót tartja, ergo jól jártam, hisz én az ügyesebbik kezemmel formáltam a hangokat.
Ebédnél detto: a villát, amelyet a legtöbbet használunk, a bal kézben tartom, jobb kezemben nem is tudnék vele enni.
Azonban a kanál bal kézben van, mindig.

penelope garcia 2011.06.12. 16:50:42

@KissGecihuszár:

Lehengerlő.
...
Kéne neked egy nő.

svájci néger 2011.06.12. 16:55:09

@Thresher: én balkezes vagyok. És értem.

penelope garcia 2011.06.12. 16:56:25

Egyébként nem lenne hülyeség megjegyeznie a posztírónak, hogy a kezesség általában nem vagy-vagy hanem egyfajta tendálás.
Én pl leginkább kétkezes voltam kiskoromban, és bár rászoktattak a jobbolásra, attól még rengeteg mindet csinálok ballal (is). Például labdajáték csak balról megy. Lőni is ballal tudok jól.
Szóval a helyes megfogalmazás az, hogy az embereknek kb 15%-a erősebben balkezes, mint jobb.

roziamopsz 2011.06.12. 17:03:47

Én igazi ritkaság vagyok. Balkezes, lány, anyu,apu jobb kezes. Szóval akkor a 15%-nak a 33%-ának a 2%-a???? :D
Egyébként toll, kanál, villa, kenyérvágó kés, egér bal kézben, de az olló csak jobbal megy.
A spirálfüzet sosem zavart,mert totál ferdén tartom a papirt ha írok.
Ja és már leszoktam a piáról :)

jjc 2011.06.12. 17:40:56

ballal írok, jobbal (kézzel-lábbal) sportolok, egér jobb kézben. kanál/villa jobb kézben, de ha a villa mellé kapok kést, akkor is marad jobb kézben a villa és megy a balba kés (ez abszolút így logikus. mindenki, aki mást mond, az hülye). szerelés, barkácsolás, ollóhasználat tökéletesen 2kezes.

leálltam a piával(nagyjából), de még élek.

akkor én most balkezes vagyok vagy egyszerűen csak egy kripli? :-)

Goompah 2011.06.12. 17:42:06

@Réka ‎: "De a jobbkezes hegedűs a finommotorikus mozdulatokat a BAL kezével végzi, a jobb kezével 'csak' a vonót tartja"

Én jobbkezes vagyok, annak is születtem, nem átszoktattak. Ennek ellenére idővel megtanultam pl. a csipeszt, kalapácsot, kézifűrészt, csavarhúzót, forrasztópákát (hobbim az elektronika) bal kézzel is használni, mert egyes helyzetekben bal kézzel jobban hozzáférek a munkatárgyhoz.

Amikor gimnáziumban gitározni tanultam, egy balkezes srác tanított. Először kíváncsiságból én is próbáltam bal kézzel fogni a húrokat, de nagyon nehezen ment, jobb kézzel sokkal könnyebb volt.

Nem vagyok biztos abban, hogy a hegedűnél a bal kéz végzi az összetettebb, finomabb mozdulatokat. A vonó mégsem egy fűrész, a mozgatása nem kevésbé finom mozdulatokat kíván, mint a húrok fogása. A bal kézzel "csak" leszorítod a húrt a megfelelő helyen a fogólapra, plusz vibratózol. A jobb kézzel viszont ezernyi módon nyomod, húzod, rezegteted, ami a hangzást nagyban befolyásolja. És hát az sem mindegy, milyen messze mozgatod a húrlábtól.

jjc 2011.06.12. 17:42:44

@jjc: mielőtt vki: jobb-bal (mert báncsa a szemem)

fraki 2011.06.12. 17:50:52

Balkezesként meg tudom erősíteni, hogy zseni vagyok. Zongorázom, gyönyörűen gömbölyítettem a betűket elsőben, annyira, hogy megjegyezték. Nagyon szépen olvastam, itt is volt olyan, h áthívott egy másik osztályt a tanárnéni, hogy meghallgassák. Bezony.

Nagyon jól megy minden labdajáték. Labdazsonglőr vagyok, kis ronaldinho. Bármikor bárhol alkalmazkodom.

Ezenkívül elképesztően okos vagyok. Nézzétek meg a blogomat. Már abból is látszik, mennyire okos vagyok. Aztán. Egyébként versenyszférában vagyok elhelyezkedve.

Na, miben is vagyok még tehetséges... hát mindenben lényegében. Tök szálkásak az izmaim, egy csepp felesleg sincs rajtam.

Jól rajzolok, énekelek, hallásom majdnem abszolút, kreatív vagyok videók/zenék/klipek vágásában.

Ja, táncolok. Néptánc volt egy ideig, most salsa. Gyönyörűen mozgok.

Paraméterek:
- kanál bal, kés jobb, zongorában a jobb kéz ügyesebb, olló jobb, de átszokás miatt, egér szintén átszokás miatt jobb, hegedűlni nem tudok, csak néha próbálkozom, de a vonót tartanám a jobbkézben, pingpong jobb.

@penelope garcia: irreleváns, okoska vagy.

bes3 2011.06.17. 21:12:41

@Réka ‎: na pl én jobbkezesként DIREKT és TUDATOSAN a jobb kezembe fogtam a villát gyerekként mert hülyeségnek tartottam az elosztást.

Ma már tudom hogy a középkorból itt maradt csökevény: akkor még csak kés volt, logikus volt jobb kézbe fogni.

A hegedû ugyanilyen: a lant elôbb volt, és a pengetés (a gitárpengetés is ) szofisztikáltabb feladat mint a vonónyüstölés (hegedültem is, ott nem en voltam az erôsebb, kénytelen voltam jobbkézzel vonózni.

Még egy ilyen területet ismerek: az orvosi ultrahang aminél jobb kézzel vonogatják a vizsgálófejet a páciens bôrén, ballal meg kezelik az ezer gombot. 20 éve még nem volt csak mondjuk három....

lincoln navigator 2011.08.01. 21:11:27

Én egy különleges balkezes vagyok. 4 éves koromban agyrázkódásom volt, és a bal agyféltekém sérült, a beszédet is újra kellett tanulnom. A szüleim még a vezetéknevünket is megváltoztatták ezidőben, mert képtelen voltam kimondani. (Persze lehet, hogy ez csak egy legenda része...)
A balkezességem viszont - lehet, hogy pont az agyrázkódás miatt - elég furcsa. Ennek lehet oka az is, hogy a korombelieknek még nem gyártottak balkezes használati eszközöket. A konzerveket például képtelen lennék bal kézzel kinyitni, annyira megszoktam már a jobbkezeseknek gyártott eszközöket. A telefonért is mindig jobb kézzel nyúlok (viszont telefonálni csak bal füllel tudok). Az egeret se tudnám bal kézzel kezelni. Elképzeltem, ha hegedülnék, a bal kezemmel húzogatnám a vonót, viszont a gitár húrjait jobb kézzel pengetném.
Általában bankkártyával fizetek. Na, ezt kellett volna néhány éve megnéznetek! (Régebben alá kellett írni a szelvényt.) Pénztárcát táskából jobb kézzel kivesz, bal kézbe áttesz, bankkártyát jobb kézzel kivesz, átad, pénztárcát jobba áttesz, ballal aláír, pénztárcát balba áttesz, kártyát jobb kézzel elvesz, visszatesz. Ezt csinálja valaki utánam!
Három fiam közül a legidősebb bizonyítottan rejtett balkezes, a középső ténylegesen az, a legfiatalabb szintén rejtett, de ezt csak mi mutattuk ki a kéz- és lábhasználat alapján.
Apukám is balkezes, de őt átszoktatták. Anyukám megpróbált bal kézzel kötni-horgolni, hogy engem megtaníthasson. Ez oly jól sikerült, hogy évekig kötéssel többet kerestem, mint főállásban.
Nem hiszem, hogy a balkezesek különlegesek, de néhányan közülük igazán nagyot alkottak: www.varazsbolt.hu/index.php?item=infok&info_id=7
Nézzétek el nekem ezt a balesetet...
süti beállítások módosítása