Infographics

Blog

Csatlakozz te is!

Mi az infografika?

Az infografika több mint egy fénykép, összetettebb, mint egy rajz és sokkal informatívabb, mint az önmagában álló írott szöveg. Célja minden esetben az információközlés. A jó infografika figyelemfelkeltő, informatív, közérthető.

 

Ha van saját infografikád, amit szívesen megosztanál másokkal vagy csak találtál egy izgalmasat, mely másokat is érdekelhet, küldd el nekünk egy rövid bevezetővel együtt: infographicblog@gmail.com

 

Friss topikok

Sokkoló tények a magyar kisgyermekek fejlődéséről és oktatásáról 2010.09.10. 09:20

Nagy örömmel tölt el, hogy közzé tehetem a blogon az első magyar infografikát Bordás Bencének köszönhetően. A téma rendkívül érdekes, az infografika pedig igen tanulságos: a kisgyermekek fejlődése és oktatása!
 

Ha neked is van saját infografikád, amit szívesen megosztanál másokkal vagy csak találtál egy érdekeset, amely másokat is érdekelhet, küld el nekünk egy rövid bevezetővel együtt ide!

Szeretem az infografikát, hosszabb ideje tudatosabban is követem a műfaj fejlődését. A világ legjobbjainak munkái egészen lenyűgözőek, nagy felbontású nyomat formájában, otthonok modern műtárgyai. Azokat szeretem a legjobban, amelyek számtalan forrásból, rengeteg kutatással, egyébként feldolgozhatatlan mennyiségű információt összesítenek egyetlen oldalra és a grafika funkciója is sokkal több puszta díszítésnél, tehát segít feldolgozni, értelmezni az egyébként száraz adattömeget.
 
Régóta tervezgettem, hogy egyszer, ha lesz rengeteg időm (soha), kipróbálom majd magam. Aztán az élet úgy hozta, hogy a munkám során rengeteg információt kellett tanulmányoznom a kisgyermekek fejlődésével és oktatásával kapcsolatban és felmerült az igény, hogy összegezni kellene egyetlen oldalon. Kigyulladt a villanykörte, hogy éppen erre való az infografika.
 
Az eredménnyel nem vagyok elégedetlen, de egyszer jó lenne legalább egy éven keresztül más elfoglaltság nélkül egy grafikán dolgozni. Talán akkor tudnék annyi koncepciót, részletgazdagságot és kidolgozottságot belevinni, amennyit szeretnék.
Ha felmerül kérdés a KOMA anyaggal kapcsolatban, az infographics.blog.hu facebook oldalán a kommentek között szívesen válaszolok.

Üdvözlettel,

 

Bordás Bence

 

Nagyításért kattints a képre!

 

KORAI OKTATÁS TÉNYEK (1/2)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://infographics.blog.hu/api/trackback/id/tr102285307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Váraljay Gabriel 2010.09.11. 08:50:43

Hát ez a prezi nem semmi! Minden elismerésem!

nele 2010.09.13. 11:21:51

ez az infografika formai elemeit használja, de szövegét tekintve erősen elfogult, sőt, gyalázkodó. Egy jó infografika nem pártos, hanem bízik a számok erejében. Szerintem ez egy rossz példa, mindamellett, hogy én is tragikusnak tartom, mennyire elhanyagolják a bölcsödék szerepét és hogy milyen alacsony a kisgyermekes nők foglalkoztatottséga Magyarországon.

Követendő példákat itt lehet találni:
www.zeit.de/themen/serie/index?q=deutschlandkarte

Üdv,

BordásBence 2010.09.14. 12:00:35

Köszi a kommenteket!

A kritikát is megértem, el is fogadom.

Az infografika szerintem is legyen tényszerű, ábrázoljon adatokat, a véleményt pedig bízza a kedves nézőre.

Igyekeztem ennek megfelelően dolgozni, de az eredmény tökéletes nem lett. Talán tényleg hatásosabb lett volna néhány ponton semlegesebb megfogalmazás.

Azzal vitatkozom, hogy infografika nem lehet pártos. Sőt, a kedvenceim egy eleve markáns véleményt tesznek még drasztikusabbá, sokkolóbbá, kézzelfoghatóbbá, látványosabbá, meggyőzőbbé, szemet szúróbbá, zavaróbbá, felháborítóbbá.

Nem hiszem, hogy létezik egyáltalán a teljesen neutrális közlés. Ha mégis, úgy hívják, hogy dögunalmas, semmitmondó.

Már az adat kiválasztása is véleményt hordoz.

Ha azt mondom, Amerikában X másodpercenként lelőnek egy embert, semleges közlést tettem? Miért nem Tibetről írtam statisztikát? Miért azonosítom Amerikát a gyilkosságok számával? Miért választottam olyan mértékegységet, ami kiemeli a gyilkosságok magas számát? Miért nem írtam arról is, másodpercenként hány ember vall szerelmet?

A zeit.de munkák valóban szépek. De inkább nevezném illusztrációnak, hiszen a szöveg alatta, a cikkben jelenik meg.

Igaz, hogy gondosan elkerülik minősítő szóhasználatot, - de vajon teljesen pártatlanok?

A "Waldorf iskolák Németországban" nem fejezi ki az ország elfogultságát Rudolf Steiner módszere mellett, a Montessori, Reggio Emilia megközítéssel szemben, pusztán azáltal, hogy ezek létezését meg sem említi, azt pedig kiemeli és népszerűsíti?

Ezzel csak arra akarok kilyukadni, a vélemény nem az ördögtől való. Sőt, néha őszintébb nyíltan állást foglalni, mint a neutralitás látszatát keltve manipulálni. Én bizony ebben a dologban személyesen is érintett, definíció szerint elfogult vagyok. Ez a munkám már címében is minősítő szóhasználatot tartalmaz, a tényeket sokkolónak nevezi. Igen, hatást akar kelteni, szemeket felnyitni, ráébreszteni, megvilágítani és őszintén kimondani, amit sokan nem akarnak, vagy nem mernek kimondani. Nem is akartam semlegesség hamis illúzióját kelteni.

Kritikaként elfogadom, hogy az érzelmileg töltött szóhasználat többekben nemtetszést vált ki. A tapasztalat azonban -sajnos- azt mutatja, hogy szükséges. Túl sok szörnyű ostobaság, rosszindulat, demagógia, tisztességtelenség, becstelenség és agresszió mellett megyünk el minden szó nélkül. A józan ész, racionalitás, értelem, világosság, jóindulat pedig oly sok embert teljesen hidegen hagy. A jó arányokat bizonyára nem találtam el, de szerettem volna megosztani, milyen dilemmák merülnek fel egy ilyen munka készítésekor.

Feles Elek 2010.09.24. 10:36:02

Na, ez nem infografika, ez nagy halom hulladek. PONT.

Az infografika objektív tényeket közöl, adatokat, amiknek az emeszthetőségét vizuálisan segíti. Az fenti kép eszköztárában és kidolgozottságában valóban úgy néz ki mint az infografika, csak a tartalommal van baj.

A kedves szerző néhány konkrét ténnyel kezd felül, megalapozandó a tudományos, objektív hatást, majd féligazságok jönnek, ferdítések, vélemények és uszítás. Garatulálok. Tipikusan jól felépített csalás, mintha egy MLM beszervező előadáson ülnék.

A teljesseg igénye nélkül néhány gondolat:

A szerző például beszélhetne arról, hogy nyugaton miért van annyi intézmény 0-3 évesek számára? Talán azért mert ott az állam nem támogatja az anyák otthonmaradását. 6 hónap babázás aztán nyomás vissza dolgozni. Szerintem egyáltalán nem rossz, hogy itthon a gyermek az anyjával tudja tölteni a kezdeti éveit. Az anya pedig úgy fejleszti a gyereket, ahogy akarja.

!!!Hiányolom a források megjelölését!!! Honnan jön ez a sok megkérdőjelezhető adat? Föleg a kép alsó feléhez. Ki állította, hogy az óvodában tilos fejleszteni??? A blikk? Az nem forrás. Az óvodának pontosan az a szerepe, hogy közösséget alakítson ki, a játékokon, dalokon, társas érintkezésen keresztül fejlessze a gyereket.

Tele van YouTube ilyen fejlesztésmániások videoival, ahol a lurko 3 évesen tud olvasni, számolni, és fejből tudja az országok fővárasait. Könyörgöm minek? Jobb lesz a gyereknek ettől? Boldogoabb lesz? Maximum a szülőknek dagad a melle, lehet vele feszíteni. Mindig is utáltam az olyan szülőket, aki a gyereken keresztül akarják megvalósítani magukat, vagy a saját képükre akarják formálni. Hagyjuk már a gyereket, hogy önállóan fedezze fel a világot, támogassuk abban ami érdekli, de nem tömjük tele a fejét hülyeségekkel.

Mit fog az ilyen kissrác/kislány kezdeni magával, ha suliba megy? Halálra unja magát, mert ő már mindent tud. Neki nem lesz olyan élmény az iskola, mint a többieknek, ezért elszigetelődik. A többiek sem fogják nagyon csípni a kis okostojást.

Kiváncsiságból megnéztem a B&MGF oktatási programját, de egy szó sincs benne a korai fejlesztésről. :( Gondolom nem ez az egyetlen ferdítés a "műben".

Félreértés ne essék, nem a fejlesztés ellen vagyok. A gyerekekkel igenis foglalkozni kell, nagyon sokat, és ők fejlődni fognak, a saját tempójukban, abba az irányba amerre szeretnének. A kicsik hihetetlenül fogékonyak, de nagyon könnyű őket megvezetni is. Az ilyen propaganda anyagokkal pedig a szülőket is.

Végül a kép stílusa... hogy is mondjam... szánalmas. Ha valami mellett érvelünk az nem abból áll, hogy másik oldalt fikázzuk. Ez demagóg hatásvadászat legalja, tisztara mint a blikk: "küszöbön a tragédia", "tömegesen tönkretett életek", "lejárató tömegpropaganda", stb... És mindenről a csúnya gonosz pszichológusok tehetnek... hát persze.

Kedves szcientológusok, bízom benne, hogy mihamarabb kipusztultok!!!

BordásBence 2010.10.18. 21:23:04

Kedves Feles Elek!

Lássuk be, Ön a korai oktatást a szcientológiával azonosítja, és mielőbbi pusztulását kívánja. Ez lényegében az a jelenség, amiről ez az egész infografika szól.

A korai oktatás teljesen más, mint amit ír róla.

Hozzászólása az, ami tényleg csak puszta fikázás, sértegetés. Jól felépített csalásról beszél, holott a korai oktatás egyáltalán nem az, aminek lefesti.

Néhány tény:

A korai oktatás nem sietteti a gyermekek fejlődését.

Szó sincs arról, hogy 3 évesen olvasni és számolni tudjon, és fel tudja sorolni az országok fővárosait.

Demagógia? Ez az infografika arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy a korai oktatás nem ezt jelenti. Ezt elterjesztették róla, de nem ez. Minden érzelem nélkül: a korai oktatás nem ez. Nem szcientológia, nem zseniképzés, nem okosítás. Ezek mind-mind demagóg jelzők. A korai oktatást ezzel azonosítani definíció szerint demagógia, érvelési hiba (csalás),azaz fallacy.

Források

Ez nem tudományos célú munka, de igyekeztem mindenütt elegendő forrást megjelölni, általában a dolgok puszta megnevezésével. Azaz bárki megnézheti a Google-ben, valóban úgy áll-e a dolog, ahogyan a grafikában szerepel.

Ami az óvodai fejlesztést illeti, a forrás (ahogyan a grafikában szerepel is) a közoktatási törvény és az óvodai alapprogram maga.

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99300079.TV&kif=1993.+%E9vi+LXXIX.+t%F6rv%E9ny+a+k%F6zoktat%E1sr%F3l#xcel

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99600137.KOR

2004-ben törölték az óvoda iskolára felkészítő funkcióját. Nincsenek kiscsoportos, iskolára felkészítő, fejlesztő foglalkozások az államilag finanszírozott óvodákban, azaz a közoktatásban.

Tilos, hiszen nem szabad ilyen foglalkozásokat tartani. Ha valahol mégis történik, hevesen támadják. De nem történik, fejlesztő foglalkozások nincsenek az óvodákban.

Bill & Melinda Gates Foundation

Természetesen van szó náluk a korai fejlesztésről, nincs szó csalásról.

www.gatesfoundation.org/topics/Pages/early-learning.aspx

Az alapítvány legfontosabb célja az első 5 évben lezajló oktatás támogatása. Persze nem csak az ez egy oldal szól erről, íme az egész tanulmány:

www.gatesfoundation.org/united-states/Documents/early-learning-strategy.pdf

Minden hivatkozás mögött tengernyi adat áll rendelkezésre, de az infografika műfajába nem fért volna bele, hogy mindenhová források tengerét mellékeljem.

Szívesen válaszolok, ha kérdés merül fel. Az egyszerű sértegetésnél viszont szeretnék komolyabb eszmecserét.

realista1234 2010.10.30. 22:22:52

Hát itt bizony szemernyi objektivitás sincs... :(

Csúsztatások tömege, demagógia hegyek, gonosz manipulálás.

Én is megnéztem néhány hivatkozást és mindegyik a szegény, problémás családok gyermekeinek fejlesztéséről szól, akik valóban könnyen lemaradhatnak kortásaiktól megfelelő fejlesztés nélkül.

De ugye a Gekko 6 ezer Ft-os óradíját nem ezek a családok fogják megfizetni?

Ezek itt nem fejleszteni akarnak, hanem sok pénzt lenyúlni a tehetősebb családoktól rakásnyi alaptalan fenyegetéssel, és még csodálkoznak, hogy a szakemberek támadják őket!

És mindezt franchise rendszerben? Hát a "piramis csúcsán ülők" biztosan nem járnak rosszul -legalábbis egy ideig...
süti beállítások módosítása