Infographics

Blog

Csatlakozz te is!

Mi az infografika?

Az infografika több mint egy fénykép, összetettebb, mint egy rajz és sokkal informatívabb, mint az önmagában álló írott szöveg. Célja minden esetben az információközlés. A jó infografika figyelemfelkeltő, informatív, közérthető.

 

Ha van saját infografikád, amit szívesen megosztanál másokkal vagy csak találtál egy izgalmasat, mely másokat is érdekelhet, küldd el nekünk egy rövid bevezetővel együtt: infographicblog@gmail.com

 

Friss topikok

Az ember napi biológiai órája 2011.01.16. 12:32

A cirkadián ritmus vagy közismertebb nevén "napi biológiai óra" egy körülbelül 24 órás ciklus, mely minden élőlény alapvető fiziológiai folyamatait irányítja és ezzel együtt a viselkedését befolyásolja.  A ritmusban fellépő zavar negatív hatásokat eredményez, ilyen például a fáradtsággal, álmatlansággal járó jetlag is, mely időzónákon való átrepülés után gyakran jelentkezik.

Via

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://infographics.blog.hu/api/trackback/id/tr202587529

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsírfeka 2011.01.16. 23:15:08

8:30 bélmozgás várható
erről egy vicc jut eszembe:

-Doktor úr, minden reggel 6-kor kakilok
-dehát ez remek, miért fordult hozzám?
-de doktor úr, 8-kor ébredek

:D

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.17. 00:13:10

Ez mind csak akkor igaz ha egy atlagos idoben elo embert veszunk alapul...

Kis ember 2011.01.17. 00:13:51

Hát ez jó. Én 14.30-kor csak azt tudom koordinálni, hogy a párnát helyesen tegyem a fejem alá. Ha nekem akkor csinálnom kellene valamit, akkor abból nem jó sülne ki. Viszont este kilenckor kezdek a topon lenni.
Hogy tartja a mondás?

Az élet csupa küzdés: délelőtt az éhséggel, délután az álmossággal.

sanyix 2011.01.17. 00:14:47

én 10 körül full kóma vagyok, ált vissza is fekszem és alszom 14-ig :DD

csillámpóni 2011.01.17. 00:18:13

Én állandóan az éhséggel küzdök, de ahogy a Talking Heads mondja "Stay Hungry".

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.17. 00:20:45

Peldaul en kizart, hogy 2-kor aludjak a legmellyebben, mert vagy 20 eve nem fordult elo, hogy olyan koran aludtam volna. Viszont ettol meg nekem is megvan ez a legmellyebb fazis csak mondjuk reggel 6-7 korul. Kerdes, hogy a tobbi dolog is ekeppen elcsuszik ezzel egyutt... A belmozgasok nem csillapodhatnak 22:30 -kor ha meg hajnal 1-2 kor vacsorazik az ember. A reakcioido csucsarol mar ne is beszeljunk :)

Kis ember 2011.01.17. 00:27:06

@Chaoyang:

Lehet, hogy olyanok vagyunk, mint az órák egy órásüzlet kirakatában? Mindegyikünk rendesen körbejár, mégis mindegyikünk más időt mutat?

:)

yeti-ufo hibrid 2011.01.17. 00:29:44

Szóval, megnéztük a pacsirták életét. Remek.
Most akkor ugorjunk ránk, a baglyokra. :)

Iustizmord 2011.01.17. 00:33:02

reggel 7kor kelek s viszem a lurkókat oviba-suliba.

8 és 10 között hűdejót tudnék aludni. hétközben. mert hétvégén már 6kor felpattan a szemem...

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.17. 00:40:58

@Iustizmord: Egyszer azon filozolfaltam, hogy elveznek-e az emberek ha a munkahelyek, iskolak ovodak reggel helyett eltolt idoben, mondjuk 3 oraval kesobb kezdenenek?! Persze kesobb is lennenek az emberek faradtak. Amiota letezik vilagitas nem muszaly a kelo nappal kelni :)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.17. 00:45:38

@Kis ember: A legdurvabb, hogy ha az embernek semmi fix idohoz kotott tevekenyseg nincs az eleteben, pl. munkaido stb. akkor hajlamos (vagyok) mindennap mindent egy kicsit kesobb csinalni. Igy csusznak a dolgok egyre kesobbre naprol napra. Egy ilyen ciklus altalaban ket-harom hetig tart. Ezalatt vannak olyan furcsa dolgok mint pl. este 9 vagy 11 kor keles :DD Ejjfel utan "reggeli" stb :DDD

Kis ember 2011.01.17. 00:50:15

@Chaoyang:

Egy időben én is így voltam, de muszáj fegyelmezni magát az embernek. Mostanra már kialakult életritmusom van.
De a délutáni alvás, ahogy Fényes László mondta, az intelligens ember elidegeníthetetlen joga. :)

fuerte 2011.01.17. 00:56:53

@Kis ember: együtt érzek veled :)
nekem ehhez a táblázathoz képest eléggé elcsúszott az óra nálam az aktív időszak este 8-9 körül kezdődik, egyszerűen felébrek
pl, ha úgy alakul a munkám, h reggel 8ra kell járni, akkor egész nap kómás vagyok, hiába alszok nyolc órát
ezzel ellentétben, ha reggel 4-6 fekszek le, akkor 6 óra alvás is elég, sokkal kipihentebb vagyok

Thresher 2011.01.17. 01:04:13

Amíg általánosba/gimibe jártam, azaz amikor minden hétköznap egy időpontban keltem, akkor emlékszem, hogy a hosszabb szünet alatt vagy a vakáció elején is ugyanakkor keltem fel... (De hétköznap is néha percre pontosan az óra előtt.) Persze amikor megint jött a suli, egy hétig mint a mosott szar...

Ennek tükrében most, amikor egyetemre vagy ritkábban, vagy néha sehogy sem járok be, (+senki sem mondja már meg mikor kell lefeküdnöm) nagyon furcsa visszagondolni arra, hogy én egyáltalán este 10-11-kor álmos voltam.

Bár ha belegondolok, azóta alszok szarul, vagy legalábbis nem olyan jól, mióta tart az egyetem...most hogy az össze-vissza alvásnak, a serdülő kor elmúltának, vagy a gyanú szerinti orrsövény-ferdülésnek "köszönhető", az nem tudom. De az biztos hogy régen gondom nem volt az alvással. Igaz most sincs, csak a felkeléssel! :P

Thresher 2011.01.17. 01:05:45

@fuerte: Erre mondják hogy túlaludtad magad...Sztem.

Kis ember 2011.01.17. 01:09:54

@Thresher:

Rám azt mondták általános iskolában, hogy milyen tehetséges futó vagyok. Aztán nem lettem bajnok, mert háromkor (a kép szerint "legkisebb reakcióidő", meg "izomerő maximuma") inkább ledőltem a magasugró szivacsra, annyira álmos voltam. Egy idő múlva rájöttem, hogy ezt otthon kényelmesebben meg tudom tenni. :)

Kis ember 2011.01.17. 01:12:57

@Thresher:

Rám azt mondták általános iskolában, hogy milyen tehetséges futó vagyok. Aztán nem lettem bajnok, mert háromkor (a kép szerint "legkisebb reakcióidő", meg "izomerő maximuma") inkább ledőltem a magasugró szivacsra, annyira álmos voltam. Egy idő múlva rájöttem, hogy ezt otthon kényelmesebben meg tudom tenni. :)

fuerte 2011.01.17. 01:18:44

@Thresher:
nem túlalvás, ez nekem a természetes "órám"
erre rögtön visszaállok bármikor
10-11körül kelni, hajnal 4-6kor feküdni, és egyáltalán nem vagyok fáradt, sőt, sokkal aktívabbnak érzem magam

Thresher 2011.01.17. 01:29:14

@Kis ember: Az általános a házunktól vagy 10 percnyire volt, életemben nem aludtam máskor mint este/éjjel.

A gimi már a belvárosban volt, azaz a 7-es kelést felváltotta a 6-os, plusz a tömegközlekedésen való élet, oda-vissza. Na, innentől kezdve tudtam mi az a délutáni szunya... 2-3 óra szundi, aztán mintha kicsattantam volna. 10-11kor viszont be az ágyba, nem a szigor miatt, hanem mert nem éltem volna túl a következő napot.
Gimi végén viszont a délutáni szunyák is elmaradtak, 6-7 óra alvás per nap simán elég volt már.

Egyetemen alatt meg szépen belealudtam a káoszba: Vagy bejártam délelőtt vagy nem, vagy aludtam rendesen vagy nem, ezért vagy kellett délután egy kis pótalvás, vagy nem.

Bár adalék még, hogy gimiben nem volt saját PC-m, így este rendszerint olvastam, ami meg nem szokott aktív tevékenység lenni. :)
Viszont mióta van gépem, pláne netem, csak kamillázok "párpercnyi" YouTube után, hogy "bazmeg, ennyi már az idő?" Meg a GoogleEarth, azzal is hihetetlen mennyi időt el lehet baszni, 2 éve meg a blogokkal kelek/fekszek.

tbea89 2011.01.17. 01:34:29

Én is bagoly vagyok, mint a hozzászólók közül többen.
Nekem általában úgy alakul a napi energia-szintem, hogy délután mindig borzasztó álmos és fáradt vagyok, továbbá nincs kedvem semmilyen gondolkodtató feladathoz, ellenben este, olyan fél 11-től kezdve hirtelen felszabadulnak a kreatív energiáim, elmúlik az ásítozás, jobb a koncentrációm, gyorsabban tanulok, sokkal kevesebb dolog vonja el a figyelmemet (ez köszönhető persze annak is, hogy egy helyben vagyok, kint sötét van, nincs kivel beszélni, csend van itthon, netes oldalak se nagyon frissülnek :D).
Nem tudja valaki, mi lehet ennek az oka, hogy egyeseknek ilyen "fordított" a biológiai órája?
Valahol meg hallottam egyszer, hogy az éjjeli baglyok intelligensebbek és kreatívabbak állítólag, de hát brit tudósok...:)

Thresher 2011.01.17. 01:36:45

@fuerte: Najó, de gondolom nem végzel fárasztó munkát... 6 óra alvás nekem is elég jelenleg, de tavasszal/nyáron, mikor többet lehet a szabad levegőn sportolni és/vagy túrázni, akkor már az is kevés.

mizrolist 2011.01.17. 02:02:38

@fuerte: ismerős... :D rossz időzónában lakunk. (pl. kaliforniai idő szerint akármennyi ideig elvagyok; ez magyar idő szerint dél-délután 2 körüli ébredést és reggel 6-kor lefekvést jelentene)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.17. 02:23:03

Reggel 9 ora. Hideg szel, derult eg. Kina. A nap meg mindig tart. Az elozo nap.

petru 2011.01.17. 04:42:28

Ugy latom, a t. hozzaszolok nagy resze teljesen tisztaban van azzal, amit a psziho- es egyebb logusok nem tudnak felfogni: hogy az emberek kulonboznek egymastol. Meghozza jocskan!

BKV reszelő 2011.01.17. 06:43:36

@tbea89: Ezt csak megerősíteni tudom! ...mármint azt, hogy az éjjeli baglyok intelligensebbek. Én is bagoly vagyok. :)

magyar bucó 2011.01.17. 07:43:05

@BKV reszelő: Akkor most miért nem alszol?

magyar bucó 2011.01.17. 07:45:13

Csodálkoztam, hogy csupa bagoly kommentel. Azután megnéztem a hozzászólások időpontját. :)
Az én órám meg előrébb jár.
"8:30 bélmozgás várható" Akkor már vagy két órája mozog. Velem együtt. :)

Reggie 2011.01.17. 07:57:38

@magyar bucó: En meg csak most fogok aludni menni(ugy 1 oran belul)...

Sadist 2011.01.17. 08:13:55

@BKV reszelő: Bizonyos nickel rendelkezők az átlagosnál intelligensebbek, jóképűbbek, és a farkuk is jóval nagyobb az átlagnál. Nekem is ilyen nickem van :)

Motyóbábi 2011.01.17. 08:43:11

Ez csak az ideális állapot, amiben a leghatékonyabban működne a szervezeted, és a legtovább élnél egészségesen. El lehet térni tőle, sőt a szervezet hihetetlen extrém állapotokat is "túlél", képes szinte bármihez alkalmazkodni az élet fenntartása érdekében, de az már kevésbé "minőségi", és sokkal rövidebb élet.
Nem véletlenül tartották régen, hogy a tyúkokkal aludni, a verebekkel kelni. (és mielőtt bárki kiosonna az ólba szunyálni, vagy hajnalban felkúszna a villanypóznán, ez csak képletesen értendő, mindössze az időpontra vonatkozik.)
2 éve komoly életmódváltáson estem át, és kipróbáltam, milyen időben feküdni, és sokat aludni. (ez amúgy is fontos, hiszen a melatoninra irtó nagy szükség van, és az csak teljes sötétben termelődik) ha lefekszem 22h körül, és alszom éjfél előtt, akkor másnap sokkal kipihentebb vagyok, mintha itt dedóznék a gép előtt hajnalig, mint a tinik...
természetesen ezt csak az tudja megcsinálni, akinek a munkája engedi.

szmr 2011.01.17. 09:06:30

Engem csak az zavart mindig, hogy bagolyként folyton "lelustázott" a környezetem. Mert ugye aki 6-kor kel az per definitionem szorgalmas, friss, stb (függetlenül attól csinál-e bármi hasznosat a nap hátralevő részében). Bezzeg aki 10-kor kel... Hiába dolgozik 10 órát, céget vezet, tanul, sportol, feltalálja a rák ellenszerét stb, ez mind nem számít, mert későn kel, _tehát_ lusta :)
Érdekes, a pacsirták 10-kor lefekvését senki nem hívja lustálkodásnak :)

petru 2011.01.17. 14:53:51

1. A pacsirtak (jomagam is), nem 10-kor fekszenek le hanem 9-kor :-).
2. A fiam pacsirtakent, pacsirtak kozott nevelkedett fel. Semmi baj se volt. Kb. 20 eves koraban atvaltott bagolyra, ez azota huhog. Es igy jo neki. Megerti ezt valaki? Osszegeznem: nincs szabaly!

morgóska 2011.01.22. 12:42:43

És azt mivel lehet magyarázni, hogy 2-3 éjjel egymásután szinte ugyanabban az időpontban felébred valaki? Aztán változik az időpont.

Kelly és a szexi dög 2011.02.07. 00:33:17

Basszus, akkor alszom, amikor a legéberebb vagyok!
süti beállítások módosítása